top of page
  • Skribentens bildSören

Läckan fixad - men mycket med det elektriska

Detta inlägg handlar om husbilsteknik. Det är inte bara vackra vyer och solnedgångar att beakta. Vi har ju haft en läcka i avloppet och en del anmärkningar efter leverans. Vi väntar även på installation av ett lithiumbatteri innan vi kan dra söderut. Men det blir nog lite senare än tänkt.

I måndags var vi hos Bengt i Örkelljunga.Vi hade stått på deras ställplats över natten så de kunde ta in bilen direkt på morgonen. Vi fick en lånebil så vi inte skulle hänga där och störa.


Läckan i avloppet visade sig vara ett rör som varit för kort och, förmodar jag, hoppat ur så allt vatten från diskhon hamnade i dubbelgolvet. De fixade även några mindre grejor på samma gång. Så nu är det slut på att diska i hink på toa.








olika meningar huruvida en tankflaska ska vara fast monterad eller ej

Det råder olika meningar huruvida en tankflaska för gasol ska vara fast monterad eller ej. Gasofyllarna i Enköping ville inte fylla flaskan då den endast är säkrad med vanliga remmar. Det löste sig i alla fall till slut.


Men hos Bengt i Örkelljunga menar man att det inte är solklart vad som krävs. Monterar man fast flaskan blir det definitionsmässigt en tank, med särskilda regler. Det finns det säker andra uppfattningar om. Hursomhelst, flaskan kommer bli monterad av en annan firma som har alla tillstånd.




Beskedet var att allt måste göras om

Sedan till det mer omfattande problemet med vårt 12-voltsystem. Vi har beställt en uppgradering till Lithium 300 Ah med MPPT-regulator, ny laddare och en DC/DC laddare. Detta hade installerats men inte kopplats in då vi inte fått Lithiumbatteriet vid leverans. Nu visar det sig att den förberedda installationen inte klarar alla kraven som man rimligen ska ställa. Rekommendationen från tillverkaren, Knaus, har inte varit rätt enligt Bengt i Örkelljunga. Beskedet till oss var att allt måste göras om, installerad utrustning byts ut och helt nya prylar från en och samma leverantör ska monteras in. En övning som kommer ta två dagar då man behöver riva halva huset.


Efter en diskussion valde vi att i stället för ett Lithiumbatteri på 200 Ah sätta in tre 100 Ah Bly-Kol batterier. (tog 300 Ah) se här om du vill veta mer om olika batterityper. En relativt ny teknologi som i allt väsentligt är likvärdigt med Lithium. Vi ser två fördelar: Vi får fler batterier vilket ger en redundans, Bly-Kolbatterier är mindre griniga över rätt spänning för att ladda och klarar även att ladda i minusgrader.

glad att ha en stabil leverantör bakom sig

När det krånglar till sig på detta sättet är man glad att ha en stabil leverantör bakom sig. Bengt i Örkelljunga tar på sig hela ändringen utan diskussion. De vill att det ska vara rätt, särskilt när vi ska leva i husbilen på heltid.


Visst förstår jag att de skaffat sig en god marginal genom att importera bilen från Tyskland och sedan sälja den till svenska marknadspriser. En liten leverantör med mindre muskler skulle troligen inte erbjudit denna lösning utan behållit hela den marginalen så lång som bara möjligt. Vi hade fått slita håret av oss för att få till en lösning.


Det blir förmodligen fel på alla begagnade husbilar, så även på vår. Man läser ibland om köpare som fått jobba hårt för att få rättelse även på de mest uppenbara saker. Jaga inte lägsta pris utan köp kvalitet av en seriös leverantör, det lönar sig i längden. Alla blir irriterade och frustrerade när det skiter sig, men med en bra leverantör blir man snabbare lugn igen. Vi är i alla fall lugnade men förvisso fortsatt lite irriterade.


Så långt, all heder åt Bengt i Örkelljunga. Levererar de som utlovat blir det även en stjärna i boken.


Hela idén med att leva i husbilen på heltid är att vara flexibel

Nu blir vi kvar i Skåne betydligt längre än planerat. Vi hade tänkt att vi skulle vara på väg till Prag kommande vecka för att sedan vara ute på kontinenten till mitten av sommaren. Vi får tänka om.


Jag tar chansen att få en ögonoperation genomförd i april. Det blir Skåne, Danmark under våren och sedan mer av Sverige fram till sensommaren, Kanske tar vi oss an Norge innan vi vänder söderut på. Hela idén med att leva i husbilen på heltid är att vara flexibel.



Senaste inlägg

Visa alla
bottom of page