Sören
Husbil är ett pappersbygge - flera kilo
Att sätta sig in i alla delar i en husbil kräver tålamod och intresse. Man kan upptäcka en del också.
Vid leverans hade teknikerna hos Bengt i Örkelljunga lagt alla manualer, för det nya som de installerat, i ett av överskåpen. När vi senare träffade Susanne för att betala låg det en stor blå dokumentportfölj på bordet. Det var resterande manualer och dokument för bilen.
Väl hemma så la jag ut alla dokument på bordet. Det var så många att jag fick expandera det till full storlek först. Vår husbil är importerad från Tyskland. Så flera av dokumenten är på tyska. Men Susanne hade haft vänligheten att ordna fram så många svenska versioner som hon funnit.

varför ska en manual för en laddare vara 3 cm tjock?
De som skriver manualer är inte alltid potentiella vinnare av litteraturpriser. Det är inte enkelt att strukturera all information så man får leta runt efter den kunskap man behöver. Otyget med att packa samman alla EU-språk - 27 stycken - i en bok översatta av Google, är irriterande. Inser det rationella ur kostnadssynpunkt, men varför ska en manual för en laddare vara 3 cm tjock?
jag bygger upp ett manual-bibliotek i datorn
Jag hade sedan tidigare fått en elektronisk manual på svenska för den årsmodell av Knaus som vi har direkt från kundservice, så helt oförberedd var jag inte. De flesta av dessa manualer finns att ladda ner så jag bygger upp ett bibliotek i datorn för dem. Det är enklare att hitta i texten när man kan söka i en pdf. De som jag kan ladda ner minskar utrymmesbehovet i bilen, så det är väl värt besväret.
Alla originaldokument verkar vara med
Den förra ägaren ser ut att vara en noggrann tysk. Alla originaldokument verkar vara med. Intressant att se den ursprungliga inköpsordern och alla tillägg de gjorde. Ser även ut som de gjorde en större översyn och komplettering 2019. Då tillkom hydrauliska stödben och luftfjädring på bilen.
Grundpriset för vår bil, Knaus Sun I 900 LEG var i februari 2017, 103 000 € (ca: 1 msek) Knaus Sverige vill ha dubbla priset idag, 1.950 000 SEK. Listan över tillägg är flera sidor, på den punkten är det ingen skillnad mot idag. De tyska servicefakturorna är ett under av detaljer. Tysk grundlighet ser ut att stämma.
Visst kan man se att bilen är begagnad (5 år), men vi är mycket nöjda med kvaliteten. Ser ut att vara byggt med hållbarhet i åtanke. Att förra ägaren varit försiktig gör väl sitt till. Nu ska vi lära känna vårt nya hem.