• Sören

Hemma efter "hjärttransplantation"

Hemmet fick under dagarna tre ett komplett nytt elektriskt hjärta. Vi hade beställt en bil med minst tre dagars fricampings-kapacitet. Det var flera komponenter som beställts och installerats men batteriet, ett litium på 300 Ah, kom aldrig och vi skulle få det installerat senare.

Som jag berättat tidigare upptäckte vår leverantör, Bengt i Örkelljunga, att det system de skapat inte skulle hålla måttet. Det var olika fabrikat för laddare, solcell-regulator och DC/DC laddare. Slutsatsen var att vi riskerade betydande problem med laddning då komponenterna inte skulle prata med varandra smärtfritt. Vi riskerade att bli utan laddning i vissa lägen.


Vi lämnade in bilen och fick en lånebil samt ett hotellrum i närheten. Det blev två kvällar med bekanta och god mat medan teknikerna gjorde sin grej.

att ta ett så radikalt beslut för att leverera på sitt löfte till oss.

Bengt i Örkelljunga bestämde sig för att riva ut allt och ersätta det med en lösning från samma leverantör för laddning och batteribank. Valet föll på Mastervolt. Inget märke jag hört talas om innan, men de är stora inom båtat, off-shore med mera. Vi är tydligen första kunden som fått denna lösning hos Bengt i Örkelljunga. Jag har tidigare prisat dem för att ta ett så radikalt beslut för att leverera på sitt löfte till oss, och upprepar det gärna en gång till. Jag utgår från att allt kommer fungera felfritt och att denna kunskap ska komma fler husbilsägare till del.


Så här ser elsystemet ut:



  • En batteribank på 300 Ah bestående av tre Bly-Kol batterier

  • En laddare som ger 70 ampere,

  • en DC/DC laddare som ger 50 ampere,

  • en MPPT solcell-regulator,

  • en battery monitor (shunt) och

  • den ursprungliga invertera på 1800 watt från Dometic.

  • I tillägg installerades en bildskärm, EasyView 5 där allt kan kollas on ställas in.

Efter en genomgång av killarna i verkstaden så känner vi att vi begriper tillräckligt för att förstå när det inte fungerar korrekt. Framförallt känner vi tillförsikt att vi nu fått största möjliga säkerhet för ett problemfritt el-liv i bilen.


Det är inga grejor jag vill meka med därför är det särskilt värdefullt med ett system som i allt väsentligt sköter sig själv. Det är många av husbilsägarna som gärna pillar med dessa komponenter själva. Men vi bor nu på heltid i husbilen och på motsvarande sätt om vi skulle byta elsystem i huset (vilket vi gjort) så överlåter vi det till experterna. Det krävs kunskap om hur man balanserar de olika delarna i systemet. Att installera är förmodligen det enklare jobbet trots att man måste vara en vig bläckfisk för att klara av det.


Vi är imponerade av och tacksamma för den service vi fått från Bengt i Örkelljunga. De har utnyttjat sin marginal på denna försäljning på ett ansvarsfullt sätt. Jag vill tro att alla deras kunder, oavsett hur dyr bil det handlar om, kan förvänta sig samma omtanke som vi fått erfara.






Senaste inlägg

Visa alla